dijous, 17 de maig del 2012

Avaluem les activitats de poesia

Estem a punt de tancar el projecte de poesia que ens ha proposat el llibre L'illa amb llunes. Ens falta editar el videopoemari (o videolit) amb els 9 poemes que heu elegit com els millors en la vostra opinió de lectors i creadors ja experimentats. Els antologats heu d'enviar al professor les 5 fotos que millor il·lustren el vostre poema, així com la banda sonora (música de fons, millor que cançó) que acompanyarà la recitació que enregistrem demà. El DVD que se'n farà serà com un premi per als poetes (4) i les poetesses (5). La resta de participants els gaudirem en la web i tindreu el dret per abaixar-vos-els en format pdf, àudio i vídeo. A més d'aquesta notícia, volia compartir amb vosaltres alguns dels resultats de l'enquesta-valoració de les activitats de lectura i escriptura de poesia.
  1. De 52 alumnes, 42 han compost un poema (per a 1/3 part era la primera vegada) i 36 l'han publicat. Avui he preguntat si hauríem de considerar un èxit aquesta activitat de creació malgrat l'estadística i tots considereu que sí, perquè cal respectar les negatives (per vergonya, bloqueig, desinterés...). Els participants esteu molt orgullosos amb el treball i això és el que compta.
  2. Volíeu saber quins poemes havien obtingut 5 i 4 vots (com a finalistes). Amb 5 vots han sigut els poemes núm. 6, 19, 30 i 32. Amb 4 vots: el 4 i el 15. La resta de poemes heu tingut tots entre 1 i 3 vots. 
  3. Hi ha hagut bastant coincidència en el fet de considerar el poema que més us agrada com el millor escrit també.
  4. Un bon poema us arriba al cor, diu la veritat, té raó. Us identifiqueu amb l'experiència descrita, amb el tema ben definit, amb el sentiment. La forma del millor poema ha de ser: amb sentit, bellesa, rima, ritme, metàfores de sentiments. El contingut ha de ser sincer i profund, ha d'enganxar, ser també graciós.
  5. La meitat de vosaltres pensa que no és fàcil escriure poesia; 1/4 part creu que sí i l'altre quart afirma que depén o a vegades.
  6. Què fa difícil escriure un poema: tenir moltes coses en compte, bloqueig personal, traslladar sentiments o pensaments a les paraules, trobar la rima i fins i tot, inspirar-se.
  7. Què facilita escriure un poema: cal passar-ho bé escrivint, escriure'l amb ganes, concentrar-se, sentir per a escriure, usar-lo per a desfogar-se, trobar el moment adequat.
  8. L'ordre de preferència mostrada per les diverses activitats queda així: aprendre els poemes i recitar-los a classe davant els companys (32%); escriure un poema seguint Marc Granell (21%); llegir el llibre L'illa amb llunes (19%); enregistrar els poemes memoritzats per a escoltar-los i fer-ne un podcast (11%); llegir i avaluar els 32 poemes dels companys (7%); comentar els poemes del llibre mentre en féiem la lectura inicial a classe (7%). En les respostes, el treball de comentari escrit sobre les 21 preguntes de comprensió de L'illa amb llunes només ha obtingut un 3% d'adhesió. Ho entenc. Com se m'acut deixar-vos tot sols davant "el lleó" de la poesia durant les vacances de Pasqua? Confie que hàgeu arribat a la conclusió que no era tan salvatge com el pintaven.
  9. La vostra definició personal de poesia en síntesi fa així: Poesia és l'art d'expressar en llibertat pensaments, emocions i sentiments amb bellesa, sentit i ritme en forma de versos. Crec que entre tots heu elaborat una definició molt bonica. Me l'apunte també.
  10. Per acabar, la pregunta sobre els poetes i poetesses que coneixeu ha quedat en un terç sense contestar o amb "no me'n recorde". Els més citats són noms de la literatura castellana: Antonio Machado, Federico García Lorca, Gloria Fuertes i Pablo Neruda. Amb una o dos mencions es presenten Mario Benedetti, Quevedo, José Ángel Valente, José Agustín Goytisolo, Juan Ruiz (l'arxiprest), Bécquer. D'estrangers, n'heu esmentat Shakespeare i Bruce Dickinson (el cantant d'Iron Maiden). Algunes mencions van cap als cantants en general, que els considereu també poetes. I quant als autors en la nostra llengua, fora del llegit aquests dies, Marc Granell, tan sols un ha esmentat Miquel Martí i Pol. Ens haurem de plantejar per què no recordeu noms d'autors nostres i si això és degut a la manca de lectures poètiques des de l'educació primària i, pel que a mi m'afecta, en la secundària.
Tanquem l'apunt. M'ho he passat molt bé compartint la poesia amb vosaltres de la manera com ho hem fet. He gaudit especialment amb les vostres creacions personals mentre componíeu poemes en què el ritme era la clau. Per a trencar el gel us heu llançat a ensamblar paraules automàticament seguint el model de la Cançó 1 a fi d'experimentar fins on us portaria l'exercici. Aquest intent ha sigut ben lloable i ha despertat el cuquet d'alguns per continuar fent versos. Bé! I ara, us ve de gust opinar sobre aquesta experiència o sobre les valoracions que n'heu fet? Jo i més companys volem conéixer de primera mà el que en penseu. Carta blanca!
- - - - -
Model de qüestionari usat per a aquesta avaluació.